تولید بتن های اکسپوز

/, تولید/تولید بتن های اکسپوز

بتن اکسپوز چیست؟

در طراحی و ساخت ساز بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که سطح صاف و نرم بتن با توجه به سفارش طراح یا معمار زبر شده و گاهی بافت طبیعی و حتی دانه های شن و ماسه در رخ کار نمایان می شود.

تغییرات و پرداختی که بر روی سطح بتن اکسپوز اعمال می شود بر روی مقاومت های فشاری و سایشی و همچنین جذب آب بتن اثر منفی نخواهد داشت.

نوع بافت بتن اکسپوز با توجه به نوع قالب و همچنین مصالح متغییر است اما عمدتا امکان تولید بافت های طبیعی و چشم نواز با تنالیته رنگ روشن و تیره از نگ طبیعی بتن و با استفاده از سیمان خاکستری وجود دارد.

کابردهای بتن اکسپوز:

  • انواع پانل های کف و قطعات آماده بتن اکسپوز
  • پانل های دیواری با سایزهای متفاوت
  • قطعات ترکیبی بتن اکسپوز از قبیل میز و نیمکت
  • انواع المان ها و اجزا بتنی خاص که به طراحی و ساخت قالب نیازمند است.

مزیت های بتن اکسپوز:

آنچه که باعث شده است بتن اکسپوز در چند سال اخیر مورد توجه زیادی قرار گیرد زیبایی ظاهری و همچنین سازگاری مناسب آن با طراحی های ترکیبی با چوب، سنگ و آجر است.

طراحان و معماران ساختمان و محوطه سازی برای فضاهایی چون نماهای بیرونی و المان های شهری و ویلاهای شخصی به آن علاقه نشان می دهند. علاوه بر زیبایی ظاهری، مقاومت بالا و ماندگاری در شرایط مختلف جوی و همچنین امکان تولید بتن اکسپوز با تنالیته رنگ های مختلف از مزیت های آن محسوب می شود.

قیمت اجرای بتن اکسپوز:

برآورد قیمت قطعات و پانل ها و المان های بتن اکسپوز با توجه به ابعاد و ضخامت قطعه نهایی متفاوت است اما در مقایسه با سایر مصالح مرسوم قابل رقابت می باشد. در حال حاضر اجرای پانل های بتن اکسپوز برای نما عموما از سایزهای 60*120 و 50*100 سانتی متر استفاده می شود اما امکان طراحی و ساخت قالب در ابعاد خاص و سفارشی وجود دارد.

وزن بتن اکسپوز:

با توجه به فرمولاسیون و طرح اختلاط و ضخامت پانل وزن هر متر مربع بتن اکسپوز برای نما حدود 35-40 کیلوگرم برای هر متر مربع متغییر می باشد.